Zdrowa opalenizna

Zdrowa opalenizna – czy naprawdę istnieje?

Pięknie opalona, brązowa skóra to marzenie wielu kobiet oraz mężczyzn. Zwłaszcza w okresie letnim, kiedy chcemy, aby nasze ciało prezentowało się atrakcyjniej. Wiele osób nieumiejętnie korzysta z kąpieli słonecznych, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji zdrowotnych. Zaczerwieniona i podrażniona skóra, pieprzyki i znamiona, trudności w uzyskaniu ciemniejszego koloru skóry i przede wszystkim brak wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z promieni słonecznych są najczęstszymi przyczynami przez które rezygnujemy z opalania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak opalać się w bezpieczny i skuteczny sposób, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.

Czy słońce szkodzi?

Na samym początku należy podkreślić fakt, iż słońce emituje różne rodzaje promieniowania. Nie każda fala jest szkodliwa dla człowieka, co więcej, niektóre są nam niezbędne do życia. Ponad 50% promieni słonecznych to tzw. światło cieplne, natomiast około 45% to fale świetlne, czyli widzialne. Te rodzaje promieni słonecznych są w pełni bezpieczne dla zdrowia i towarzyszą nam każdego dnia. Za nasze opalanie odpowiada natomiast ultrafiolet (UV). Stanowi on zaledwie 1% całego promieniowania. Czy jest ono szkodliwe? Jeżeli korzystamy z niego w nadmiernych ilościach, może ono bardzo negatywnie wpłynąć na stan naszej skóry i zdrowia. Zatem opalajmy się rozsądnie, odpowiednio dawkując kontakt ze słońcem.

Zbyt częste przebywanie na słońcu powoduje:

  •  zmiany nowotworowe: czerniaka, nabłoniaka kolczysto i podstawnokomórkowego,
  • genetyczną zmianę struktury skóry,
  • przyspiesza starzenie się skóry,
  • uszkodzenie włókien kolagenowych,
  • atopowe zapalenie skóry,
  • przebarwienia,
  • piegi,
  •  rogowacenie,
  • plamy soczewicowate.

Jak powinno wyglądać bezpieczne opalanie?

Racjonalne i zdrowe korzystanie z promieni słonecznych polega przede wszystkim na odpowiednim dawkowaniu słońca, w określonych porach dnia. Pamiętać należy o tym, aby zachować umiar. Zrezygnuj z codziennych wizyt w solarium i wystawiania się na słońce np. w samo południe. Mocno opalona skóra nie wygląda dobrze oraz jest niebezpieczna dla naszego organizmu. Jeżeli chcesz chronić swoją skórę przed chorobami i przedwczesnym starzeniem nie wystawiaj jej codziennie na pełne słońce.
Ważne są regularne odstępy w opalaniu, jak również odpowiedni czas przebywania na słońcu. Odpowiedni, czyli jaki? Kąpiele słoneczne należy rozpocząć od 15 do 20 min, zwiększając codziennie czas opalania o około 10 min. Nasz organizm musi powoli przyzwyczajać się do promieni UV, w przeciwnym wypadku może dojść do poparzenia. Najlepszą porą na opalanie są godziny poranne 7-11 lub popołudniowe 15-17.

Jeżeli jesteś na wakacjach i Twoje ciało jest narażone na nieustanny kontakt z promieniowaniem, nie zapomnij o regularnym stosowaniu kremów z filtrem oraz balsamów nawilżających. Dzięki tym produktom Twoja skóra będzie odporna na poparzenia słoneczne, które mogą prowadzić do niebezpiecznych zmian oraz dyskomfortu spowodowanego bólem.

Odpowiednia ochrona na co dzień

W okresie letnim, w słoneczne dni najważniejsze jest  przede wszystkim odpowiednie zabezpieczenie skóry. W tej czynności pomoże nam dobrze dobrany krem z filtrem. Jak znaleźć idealny preparat dla siebie, podczas gdy sklepy posiadają bogatą ofertę kosmetyków do opalania? Najważniejszy jest skład danego produktu. Dobry filtr przeciwsłoneczny to taki, który chroni przed pełnym spektrum promieni. Powinien on zawierać ochronę przeciw UV (UVA i UVB). Tego rodzaju środek nie powinien także ulegać rozkładowi pod wpływem słońca, czyli musi być fotostabilny. Uważne czytanie etykiet umożliwi nam dobór takiego kosmetyku, który pozwoli nam cieszyć się ze słońca bez obaw o kondycję naszej skóry.

Jeżeli wybierasz się na urlop, zadbaj o to, by Twój filtr dodatkowo był wodoodporny. Dlaczego? Podczas pobytu na plaży i korzystania z kąpieli wodnych jesteś szczególnie narażony na promienie UV. Standardowy krem z filtrem podczas kąpieli zmyje się, pozostawiając Twoją skórę bez ochrony. Dlatego też w takim przypadku najlepiej sprawdzi się kosmetyk, który pozostanie na powierzchni skóry, nawet mimo letniego szaleństwa w wodzie.

Jakiej wysokości filtr zastosować?

Każdy z nas latem zastanawia się jaki filtr wybrać, 15,30 a może 50? Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia, czym jest czynnik SPF, czyli sun protection factor. SPF to nic innego jak moc ochronna przeciw promieniom UVB. Przy wyborze kosmetyku można spotkać się również z oznaczeniami IP i MPI. Jak działa tego rodzaju ochrona?

Oto przykład:

  • Filtr SPF 15 – blokuje 15% promieniowania docierającego do skóry
  • Filtr SPF 30 – blokuje 30% promieniowania docierającego do skóry
  • SPF 50 – blokuje 50% promieniowania docierającego do skóry

Wiele osób myśli, że wartość 15,30,50 itp. oznacza możliwość przebywania na słońcu 15,30 czy 50 razy dłużej. Nic bardziej mylnego. SPF informuje nas, ile procent promieniowania UV nie jest dopuszczane do naszej skóry.

Jak natomiast wybrać idealną wartość SPF? Dobieramy go do naszego fototypu.
W Polsce najczęściej spotyka się fototyp:

-północnoeuropejski – w tym przypadku powinniśmy zacząć od SPF30, a następnie po ok. tygodniu zdecydować się na SPF15 lub SPF20.

– środkowoeuropejski – dla tego fototypu najlepszy SPF wynosi 20-25. Po tygodniowym przyzwyczajeniu skóry do słońca można zejść na filtr SPF15.

Czy znasz swój fototyp?

W rzeczywistości opalenizna nie jest jedynie upiększeniem naszego ciała, jest to przede wszystkim mechanizm obronny przed promieniowaniem UV. Brązowy kolor, którego nabiera nasze ciało podczas procesu opalania, zawdzięczany jest melaninie. Jest to barwnik znajdujący się w naskórku. Jego główną funkcją jest ochrona komórek skóry przed uszkodzeniem. Podatność organizmu na nabieranie koloru skóry w 99% uzależniona jest od zdolności produkcji melaniny w organizmie. Na tej podstawie można przypisać do każdej osoby tzw. fototyp.

W jaki sposób sprawdzić swój fototyp? Można zrobić to samodzielnie, biorąc pod uwagę naturalną barwę skóry, oczu i włosów.

Najpopularniejsze w naszym kraju fototypy to:

– północnoeuropejski – jasna skóra, piegi, włosy w kolorze blond lub jasny brąz, oczy koloru niebieskiego, zielonego lub szarego. W tym przypadku opalanie nie jest łatwą sprawą, ponieważ pod wpływem słońca skóra szybko robi się czerwona i łatwo ulega poparzeniom. Jednak nie ma drogi bez wyjścia. Osoby o tym fototypie również mogą cieszyć się piękną brązową skórą. Wystarczy jedynie przez długi czas zażywać krótkich (kilku, kilkunastominutowych) kąpieli słonecznych.

– środkowoeuropejski – skóra w odcieniach od jasnej do brązowej, brak piegów, oczy koloru szarego i brązowego, włosy ciemny blond lub brąz. Takie osoby mają dużą odporność skóry na poparzenia. Już nieduża dawka słońca wywołuje pigmentację i zbrązowienie skóry.

– południowoeuropejski – ciemniejsze odcienie skóry lub cera oliwkowa, ciemne włosy i oczy. Osoby o tym fototypie bardzo szybko mogą się opalić. Skóra ma dużą odporność na poparzenia słoneczne, ale za to pod wpływem promieniowania UV nasila się jej starzenie.

A czy Ty wiesz już jaki masz fototyp skóry? Pamiętaj, aby latem szczególnie zadbać o ochronę swojej skóry, nie zapomnij także o pielęgnacji twarzy. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak chronić ją przed szkodliwymi czynnikami w okresie letnim koniecznie sprawdź artykuł Pielęgnacja twarzy latem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Lista oczekujących We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.